VIDEO

#SzlabanNaRyzyko by Cyber Marian

WIĘCEJ

NEWS

Statystyki – Podsumowanie 2016 r. 12.01.2017

21 wypadków i kolizji, 5 osób zabitych, 4 ciężko ranne to bilans zdarzeń do jakich doszło w grudniu...

WIĘCEJ

Wskazówki i fakty

Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach oraz przestrzegać wszystkie znaki ostrzegawcze.

WIĘCEJ

 "Bezpieczny przejazd..." laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

 

 
WIĘCEJ

Historia kampanii

Koncepcja kampanii społecznej Bezpieczny przejazd narodziła się i została wdrożona w 2005 r. Przez pierwsze cztery lata była prowadzona w miesiącach letnich, mając na celu zmianę postawy uczestników ruchu drogowego. Ambasadorem kampanii był m.in. Krzysztof Hołowczyc (w 2005 i 2006 r.), a następnie Tomasz Stockinger (2007 r.). Od 2009 r. przekonujemy do bezpiecznego zachowania przez cały rok, prowadząc akcje na przejazdach, spotkania w szkołach i przedszkolach, emitując spoty w radiu i telewizji, kolportując materiały.

 

W 2009 r. włączyliśmy się w europejski projekt zrzeszający kraje zajmujące się bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych, czego efektem było zorganizowanie w Polsce już w 2011 r. centralnych obchodów „ILCAD-u 2011” (International Level Crossing Awareness Day – Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych).

 

Od października 2012 r. kampania została rozszerzona o zagadnienie wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych.

 

Rok 2014 był zdecydowanie najbezpieczniejszym w historii polskich kolei.

 

Liczba wypadków i kolizji na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce maleje z roku na rok. W 2014 r. odnotowano 201 zdarzeń (o 31 mniej niż w 2013 r.). Jak wskazują statystyki, niemal 99% wypadków i kolizji na przejazdach powoduje nieuwaga lub brawura głównie kierowców lekceważących znaki.

 

W ciągu 10 lat prowadzenia kampanii pod hasłem „Zatrzymaj się i żyj!”, koncentrowaliśmy się przede wszystkim na zwróceniu uwagi na tragiczne skutki zderzenia z pędzącym pociągiem. Towarzyszyły temu liczne symulacje, spoty telewizyjne i radiowe oraz działania edukacyjne wśród najmłodszych.

 

Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”

 

W czerwcu 2015 r. kampania zmienia swoje hasło i oblicze. Odświeżamy nie tylko logotyp, ale również przekaz i sposób dotarcia do opinii publicznej, wspierają nas eksperci z dziedziny bezpieczeństwa. Niezmienny pozostaje jednak cel kampanii – minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na terenach kolejowych.

 

Nagrody i wyróżnienia:

 

W 2008 r. kampania zdobyła nagrodę główną na kongresie PR w Rzeszowie. Rok później działania kampanii doceniono przyznając jej II miejsce w kategorii Inicjatywa Ogólnopolska w konkursie Orlen „Bezpieczne Drogi”. W 2011 r. zdobyliśmy nagrodę w konkursie MediaKreator w kategorii kampanii z zakresu komunikacji marketingowej i public relations. Otrzymaliśmy również nominację w konkursie „Partner Bezpieczeństwa Drogowego 2011”. 5 lutego 2015 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za działania zwiększające bezpieczeństwo na drogach w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską. Nagroda uwzględniła kompleksowe działania PLK zwiększające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce.