VIDEO

#ŻÓŁTANAKLEJKAPLK

WIĘCEJ

Zdarzenia

#SzlabanNaRyzyko

WIĘCEJ

NEWS

Siedlce - PLK rozpoczyna wakacyjne akcje na przejazdach kolejowych 18.06.2019

Na wakacyjne wyprawy niezbędna jest wiedza z żółtych naklejek, które PKP Polskie Linie Kolejowe S.A....

WIĘCEJ

 "Bezpieczny przejazd..." laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

 

 
WIĘCEJ

News

W Legnicy kolejarze prowadzą warsztaty dla instruktorów nauki jazdy

31.05.2019

W Legnicy eksperci PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., w ramach kampanii społecznej Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, zorganizowali warsztaty dla instruktorów nauki jazdy. Uczestnicy otrzymali materiały z zakresu bezpieczeństwa na przejazdach. Celem akcji, prowadzonej już czwarty rok, jest edukacja początkujących i doświadczonych kierowców i zwiększanie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych.

 

W ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, organizowane są specjalistyczne seminaria dla osób kształcących i egzaminujących przyszłych kierowców. Przez trzy lata szkolenia były w ponad 30 miastach. Materiały dydaktyczne trafiły do ponad 3 tysięcy szkół jazdy.

Legnica, po Zamościu, Koszalinie, Kaliszu i Suwałkach jest piątym miejscem warsztatów. Podczas spotkań, omawiane są zasady bezpieczeństwa na przejazdach z perspektywy kolei, oparte na doświadczeniu i analizie wielu zdarzeń. Uwaga zwrócona jest na znaczenie Żółtej Naklejki, czyli dodatkowe informacje wprowadzone przez PLK i podnoszące poziom bezpieczeństwa na kolei.

– Ograniczenie liczby wypadków na przejazdach kolejowych to efekt zaangażowania zarówno PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., jak i osób przygotowujących kierowców do prawidłowego uczestniczenia w ruchu drogowym. Budowa bezkolizyjnych skrzyżowań i nowoczesne urządzenia nie wystarczą, jeżeli nie zadbamy o edukację kierujących pojazdami. Szkolenia PLK dla instruktorów w ramach kampanii Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” to większe bezpieczeństwo kierowców oraz bezpieczniej na drodze i na torach – powiedział Włodzimierz Kiełczyński, dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Co roku w Polsce na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach w poziomie szyn dochodzi do około 200 wypadków i kolizji, w których ginie kilkadziesiąt osób. Blisko 200 traci życie przechodząc przez tory w niedozwolonych miejscach. Zdarzenia są pomimo systematycznego wprowadzania nowych technologii zwiększających bezpieczeństwo. 

– Nawet najlepsze zabezpieczenia oraz zmodernizowane przejazdy nie wystarczą, jeśli kierowcy nie włączą myślenia. Wciąż potrzebna jest edukacja, zmiana mentalności kierujących oraz zrozumienie, że każde skrzyżowanie - także drogi z torem, wymaga wyjątkowej uwagi  i ostrożności dodaje Włodzimierz Kiełczyński.

 

Na terenie województwa dolnośląskiego są 1072 przejazdy i przejścia kolejowe. To 9% wszystkich przejazdów w kraju. Każdy z tych obiektów jest zabezpieczony zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy właściwym zachowaniu kierowców oraz pieszych, gwarantuje bezpieczeństwo przy przekraczaniu torów. W 2018 roku na przejazdach i przejściach kolejowych w dolnośląskim doszło do 12 wypadków i kolizji, w wyniku których zginęły 2 osoby. To 6% wszystkich zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych  w Polsce.

 

 

#ŻółtaNaklejkaPLK – czyli najważniejsze dane o przejeździe kolejowo-drogowym

W połowie ubiegłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadziły nowe narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na kolei. Na 14 tysiącach przejazdów umieszczono specjalne żółte naklejki ułatwiające kierowcom identyfikację przejazdu, przy którym się znajdują. Na każdej z nich są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 oraz numery „awaryjne”. W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje 9-cyfrowy numer skrzyżowania z żółtej naklejki. Operator numeru 112 powiadamia – specjalnie stworzonym łączem – służby PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., które w przypadku zagrożenia mogą wydać polecenie wstrzymania ruchu pociągów na danej linii.