VIDEO

#SzlabanNaRyzyko by Matura to bzdura

WIĘCEJ

NEWS

Statystyki 2017 – Październik na przejazdach 23.11.2017

16 wypadków i kolizji, 4 osoby zabite, 2 ciężko ranne to bilans zdarzeń do jakich doszło w październiku z...

WIĘCEJ

 "Bezpieczny przejazd..." laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

 

 
WIĘCEJ

News

W wakacje PLK przypomniały kierowcom o wzorcach bezpiecznych zachowań

07.09.2017

 

Ponad pół tysiąca akcji informacyjnych zorganizowały w ramach projektu „Bezpieczny piątek” PKP Polskie Linie Kolejowe SA. To wakacyjny cykl edukacyjny, w ramach którego na wybranych przejazdach kolejowo-drogowych w całym kraju przedstawiciele PLK przypominali o właściwym zachowaniu na terenach kolejowych.

 

 

„Bezpieczny piątek” – cotygodniowe, wakacyjne działania edukacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych – były organizowane przez PLK na najbardziej ruchliwych przejazdach w kraju oraz wzdłuż torów, gdzie występują tzw. „dzikie przejścia”. Akcja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. ma za zadanie przypomnieć, że obowiązkiem jest postępowanie zgodne z przepisami i zdrowym rozsądkiem – to ono gwarantuje bezpieczeństwo na wszystkich przejazdach.

 

 

1,5 tys. pouczeń i 400 mandatów

W tym roku, podczas 545 akcji, PLK dystrybuowały specjalnie przygotowane materiały ze wskazówkami i wzorami prawidłowych zachowań. W sumie kierowcom i pieszym rozdano ponad 44 tys. ulotek edukacyjno-informacyjnych. Broszury są dostępne również w wersji online na stronie bezpieczny-przejazd.pl, a przekaz edukacyjny został wzmocniony poprzez cykliczne publikacje na profilu PLK na Facebooku.

W działaniach edukacyjno-informacyjnych pracowników PLK wspierała Straż Ochrony Kolei oraz Policja. Tegoroczne wspólne kontrole na skrzyżowaniach torów i dróg publicznych zakończyły się udzieleniem blisko 1,5 tys. pouczeń i wystawieniem blisko 400 mandatów.

 

 

Ważne są zdrowy rozsądek i edukacja

Bezpieczeństwo jest priorytetem w działaniach narodowego zarządcy infrastruktury kolejowej, który od ponad dekady prowadzi kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd…”. Jej głównym celem jest podnoszenie świadomości Polaków w zakresie bezpieczeństwa na terenach kolejowych, a tym samym zmniejszenie liczby ofiar tragicznych wypadków np. na skrzyżowaniu trasy kolejowej z drogą. Jest to szczególnie istotny element działalności Spółki, ponieważ niezależnie od licznych inwestycji – np. w udoskonalanie systemów zabezpieczeń i infrastrukturę kolejową – tym, co ostatecznie decyduje o bezpieczeństwie na torach, jest poszanowanie przepisów i zdrowy rozsądek uczestników ruchu. Dlatego jednym z naszych kluczowych działań jest właśnie edukacja społeczeństwa. I również w tym obszarze intensyfikujemy nasze działania. W porównaniu do ubiegłorocznej akcji, w te wakacje – w ramach „Bezpiecznego piątku” zorganizowaliśmy ponad 150 akcji informacyjno-edukacyjnych więcej.

 

 

Dla PLK październik jest miesiącem edukacji

Ale kampania społeczna Bezpieczny Przejazd – „Szlaban na ryzyko!” trwa cały rok. „Październik miesiącem edukacji” to kolejna nasza cykliczna akcja, która rusza w październiku. W jej ramach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz SOK będą starały się dotrzeć z przekazem kampanii „Bezpieczny przejazd…” do jak największej liczby dzieci poprzez organizację prelekcji edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Podczas spotkań edukacyjnych dzieci uczą się podstawowych zasad przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych, poznają znaki, nabywają wiedzę czego nie wolno robić na terenie kolejowym. Koordynatorzy urozmaicają spotkania filmami edukacyjnymi, grami, zabawami i konkursami, tak aby jak najlepiej dopasować materiały do danej grupy wiekowej.

 

 

Bezpieczny przejazd w plenerze, na uczelniach i w internecie

Grupa osób, do której dociera przekaz kampanii „Bezpieczny przejazd…” poszerzyła się znacznie w 2016 r. PLK rozpoczęła bowiem – we współpracy z wojewódzkimi Ośrodkami Szkolenia Kierowców – organizację specjalistycznych seminariów dla instruktorów nauki jazdy. Instruktorzy dostają podczas nich od PLK „pigułkę” wiedzy, którą mogą wykorzystać podczas swoich zajęć z młodymi kierowcami. Ważnym aspektem warsztatów jest również możliwość wymiany doświadczeń z uczestnikami, co przynosi obopólne korzyści. W IV kwartale 2017 r. planowane są kolejne spotkania z tego cyklu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zaprosiły również w minionym roku do współpracy Youtuberów. Filmy internetowych twórców zaproszonych do współpracy przy kampanii „Bezpieczny przejazd…” mają już w serwisie YouTube ponad 2,5 miliony odtworzeń!

Warto zaznaczyć, że kampania jest także obecna podczas różnego rodzaju wydarzeń organizowanych przez inne instytucje czy organizacje. Chociażby podczas Moto Safety Day, we współpracy z UTK i SOK, PLK przygotowały „Bezpieczne miasteczko”, w którym można było sprawdzić swoją wiedzę nt. bezpieczeństwa, najmłodsi mogli brać udział w quizach oraz obejrzeć mobilne centrum monitoringu, wykorzystywane na co dzień w pracy Straży Ochrony Kolei oraz sprzęt jakim dysponują. Również studenci dwóch polskich uczelni: Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, mogli skorzystać z wykładów dotyczących bezpieczeństwa na terenach kolejowych. Podobne atrakcje czekały również na uczestników różnego rodzaju pikników i wydarzeń plenerowych, jak np. pikniku z okazji Dnia Dziecka w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

 

 

Kampania w liczbach (styczeń – sierpień 2017):

 

  • 308 prelekcji edukacyjnych na temat bezpieczeństwa kolejowego
  • 576 akcji ulotkowych i prewencyjnych na przejazdach/przejściach (w tym 545 w ramach projektu „Bezpieczny piątek)
  • 59 imprez plenerowych
  • 3 warsztaty dla Ośrodków Szkoleń Kierowców z zasad bezpieczeństwa na terenach kolejowych
  • 5 symulacji zderzenia lokomotywy z samochodem
  • 1 audycja radiowa
  • 1 konferencja dotycząca bezpieczeństwa na terenach kolejowych
  • 1 konferencja międzynarodowa w Montrealu (Kanada)
  • 1 konkurs „Nakręć się na bezpieczeństwo” promujący bezpieczeństwo na terenie kolejowym
  • 1 quiz wiedzy promujący bezpieczeństwo na terenie kolejowym w social mediach
  • 1 kampania spotowa na ekranach LCD w placówkach pocztowych
  • 1 kampania informacyjna ze wskazówkami dla pieszych i kierowców na Facebooku, 40 925 odbiorców 5 postów
  • 1 kampania realizowana we współpracy z programem MaturaToBzdura.tv
  • 432 000 wyświetleń odcinka o bezpieczeństwie programu MaturaToBzdura.tv
  • 11 przewoźników kolejowych zaangażowanych w akcję ulotkową w pociągach
  • 86 000 ulotek rozdystrybuowanych wśród pasażerów pociągów
  • 27 000 poradników ze wskazówkami dystrybuowanych wśród pieszych i kierowców
  • 773 000 wyświetleń na Youtube filmów pokazujących niewłaściwe zachowania kierowców w Czerwionce