VIDEO

#ŻÓŁTANAKLEJKAPLK

WIĘCEJ

Zdarzenia

#SzlabanNaRyzyko

WIĘCEJ

NEWS

Bezpieczny piątek – 17 sierpnia 14.08.2018

Jak co roku podczas letniej akcji „Bezpieczny piątek” koordynatorzy kampanii społecznej „Bezpieczny...

WIĘCEJ

 "Bezpieczny przejazd..." laureatem konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”

 

 
WIĘCEJ

#ŻółtaNaklejkaPLK

#ŻółtaNaklejkaPLK, czyli łatwiejsza lokalizacja przejazdu

W Polsce jest około 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Należą one do najbardziej newralgicznych miejsc na styku linii kolejowych z drogami, narażonych na powstanie wypadków powodujących znaczne szkody materialne oraz często ofiary w ludziach. Każdego roku na przejazdach dochodzi do ok. 200 wypadków i kolizji, w wyniku których ginie kilkadziesiąt osób. Każde tego typu zdarzenie, obok podstawowego wymiaru jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych konsekwencji. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą wiele inicjatyw mających na celu poprawę bezpieczeństwa, a jednym z ostatnio realizowanych projektów, w ramach kampanii społecznej Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, jest znakowanie przejazdów kolejowo-drogowych naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi (INI).

 

Grzechy główne kierowców

Jak zachowuje się kierowca zbliżając się do przejazdu i w trakcie jego przekraczania? Kierujący mają stały zestaw grzechów. Najczęstsze to niestosowanie się do wskazań sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, brak reakcji na znak drogowy „STOP”, omijanie półrogatek, wjeżdżanie na przejazd podczas zamykania i otwierania rogatek lub pomimo braku możliwości kontynuowania dalszej jazdy.

 

 

W 2017 r. doszło do 201 wypadków i kolizji na przejazdach/przejściach kat. A-E, w wyniku których zginęło 47 osób, a 28 zostało ciężko rannych. W ubiegłym roku średnio co 42 godziny na przejeździe kolejowo-drogowym w Polsce dochodziło do wypadku lub kolizji, a średnio co 8 dni na przejeździe kolejowo-drogowym w Polsce ginął człowiek. Ze statystyk prowadzonych przez Biuro Bezpieczeństwa PLK wynika, że do 99% opisanych powyżej zdarzeń dochodzi z winy kierowców. Większość z nich spowodowana była brawurą, nieodpowiedzialnym zachowaniem czy rażącym ignorowaniem przepisów kodeksu drogowego lub niestosowaniem się do sygnałów zabraniających wjazdu na przejazd. Piesi także potrafią wykazać się szaleńczą odwagą. Zdarza się, że wybierają skróty lub przebiegają tuż przed nadjeżdżającym pociągiem. W ubiegłym roku pojawiało się nagranie ze stacji Katowice – Piotrowice, na którym widać mężczyznę przechodzącego przez torowisko na drugi peron. Zdążył o włos przed nadjeżdżającym pociągiem Pendolino. Gdyby tylko potknął się, doszłoby do tragedii.

Inna grupa zdarzeń na terenach kolejowych obejmuje kolizje czy dewastacje. Kierowcy nagminnie niszczą urządzenia odpowiadające za bezpieczeństwo (rogatki, napędy, sygnalizacja przejazdowa, sieć trakcyjna), wjeżdżają ciężkim i długim zestawem (np. pojazd ciężarowy, maszyna rolnicza) czy pokonują przejazd podczas opadania rogatek unieruchamiając tym samym pojazd na torowisku. Opublikowany niedawno w mediach społecznościowych materiał wideo z Małopolski prezentuje, jak kierowcy łamią przepisy i mimo włączonych sygnalizatorów decydują się na ryzykowne przekroczenie torów. W ciągu 3 tygodni kamery zamontowane na przejeździe kolejowo-drogowym niedaleko miejscowości Piwniczna Zdrój, zarejestrowały 4 przypadki wyłamania rogatek. Takie zachowania, to nie tylko zagrożenie życia pasażerów samochodów, ale także podróżnych w pociągach. To również opóźnione pociągi i utrudnienia w ruchu kolejowym.

 

Czy potrafisz wezwać pomoc?

Jeśli jesteś świadkiem potencjalnego zagrożenia (np. zasłabnięcie kierowcy w okolicy przejazdu, kolizja z udziałem pijanej osoby, pożar), uczestniczysz w wypadku lub utknąłeś na przejedzie kolejowo-drogowym, wezwanie pomocy wydaje ci się banalnie proste. Każdy z nas zna podstawowe numery alarmowe, pod które dodzwonimy się bezpłatnie z dowolnego miejsca w kraju. Każdy również wie, jakie informacje należy przekazać operatorowi. Niestety stojąc w nieznanym miejscu, będąc w stresie, osoby poszkodowane w wypadku na terenie kolejowym lub wzywające odpowiednie służby ratownicze, nie potrafią dokładnie określić lokalizacji, w której doszło do zdarzenia. Największy problem jest, gdy w okolicy nie znajdują się żadne zabudowania, czy tablice z nazwami ulic. A pierwsze pytanie, które operator numeru alarmowego 112 zada, to: Gdzie zdarzenie miało miejsce? Ma to ogromne znaczenie w momencie, gdyby połączenie zostało przerwane. Operator może oddzwonić i ustalić dokładny adres, ale wydłuża to czas dojazdu służb ratunkowych. A niekiedy o życiu czy zdrowiu decydują sekundy.

 

Łatwiejsza lokalizacja przejazdu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wdrożyły projekt, który przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenach kolejowych oraz pozwoli wyeliminować potencjalne zagrożenia spowodowane np. niewłaściwym zachowaniem kierowców lub sytuacją losową. Jego celem było oznakowanie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych, zarządzanych przez spółkę, specjalnymi naklejkami z indywidualnymi numerami identyfikacyjnymi, z jednoczesnym zintegrowaniem powstałej w ten sposób bazy danych z systemem wykorzystywanym przez operatora numeru alarmowego 112. Na każdej takiej naklejce umieszczony został indywidualny numer identyfikacyjny (INI) przejazdu składający się z 9 cyfr, z których pierwsze 3 stanowią nr linii kolejowej, a pozostałe 6 – km linii kolejowej. Przedstawione w ten sposób informacje pozwolą na precyzyjną identyfikację lokalizacji przejazdu/przejścia. Na naklejkach umieszczono również numery telefonów do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i nr tel. alarmowego 112.

Szybka reakcja zwiększa szansę np. zatrzymania rozpędzonego pociągu w bezpiecznej odległości, tym samym może zapobiec nieszczęśliwemu zdarzeniu. W efekcie, projekt ma doprowadzić do zmniejszenia liczby wypadków i skuteczniejszego usuwania ich skutków przez umożliwienie łatwej i precyzyjnej identyfikacji przejazdu kolejowo-drogowego osobie przyjmującej zgłoszenie.

 

Gdzie są naklejki?

W przypadku skrzyżowań kat. A i B, naklejki umiejscowione są po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu. Zaś na skrzyżowaniach kat. C, D i E, na tylnej powierzchni znaku G3/G4 (krzyż św. Andrzeja). Naklejki wykonane zostały z folii samoprzylepnej odblaskowej w kolorze żółtym. Całość została powleczona laminatem foliowym, odpornym na działanie czynników zewnętrznych, w tym promieni UV. Dzięki temu wydłuży się żywotność materiału i czytelność zawartych na nich danych. Folia odblaskowa posiada cechy typowe dla folii „trudnozrywalnej”, co ma minimalizować akty wandalizmu.

Łącznie na przejazdach i przejściach w poziomie szyn pojawi się ponad 28 000 naklejek.

 

Kampania społeczna „Bezpieczny przejazd…” #SzlabanNaRyzyko

Zamierzeniem, prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., kampanii społecznej pn. „Bezpieczny przejazd” jest podnoszenie świadomości Polaków w zakresie bezpieczeństwa na terenach kolejowych, a tym samym zmniejszenie liczby ofiar tragicznych wypadków. Wśród stałych i całorocznych działań, prowadzonych w ramach kampanii organizowane są m.in.: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie, akcje prewencyjno-informacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach” z dystrybucją materiałów informacyjnych, a także kampania informacyjna w mediach.

Kampania trwa nieprzerwanie od 2005 roku. Przez pierwsze cztery lata prowadzona była w miesiącach letnich. Działanie to miało na celu zmianę postawy uczestników ruchu drogowego. Od października 2012 r. kampania została rozszerzona o zagadnienie wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych.

Więcej o projekcie w mediach społecznościowych: #ŻółtaNaklejkaPLK

 

 


Materiały informacyjne do pobrania:

Przykładowa naklejkapobierz plik

 

Videoinfografika

-30 sek., polski lektor, bez napisów – pobierz plik

-30 sek., polski lektor, polskie napisy – pobierz plik

-30 sek., polski lektor, angielskie napisy – pobierz plik

 

Prezentacjapobierz plik

 

Ulotkapobierz plik

Plakat 1 – pobierz plikPlakat 2 – pobierz plik

Infografikapobierz plik

Bannerpobierz plik