Kampania społeczna „Bezpieczny przejazd…” ma już 15 lat.

Z chęci poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami zrodziła się jedna z najważniejszych i najdłużej trwających kampanii społecznych w naszym kraju. Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” ma już 15 lat.

logo 15-lecia kampanii

Pomysł na kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd…” powstał w 2005 r. Przez pierwsze cztery lata działania były realizowane jedynie w okresie letnim. Jej podstawowym celem zawsze było kształtowanie właściwych postaw u wszystkich uczestników ruchu drogowego. Tak jest do dzisiaj.

Pierwsze lata

Początkowo kampania była prowadzona pod hasłem „Bezpieczny przejazd zależy także od Ciebie” a jej ambasadorem był Krzysztof Hołowczyc (lata 2005 i 2006), następnie kampania zyskała nowe hasło „Zatrzymaj się i żyj!” a ambasadorem został Tomasz Stockinger (2007 r.). Od 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadziły działania na rzecz  bezpieczeństwa już przez cały rok, koordynatorzy kampanii prowadzili różnorodne akcje informacyjno-edukacyjne na terenie każdego Zakładu Linii Kolejowych. Wśród stałych i całorocznych działań,  w ramach kampanii organizowane były m.in.: symulacje wypadków, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie, akcje prewencyjno-informacyjne na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. „dzikich przejściach” z dystrybucją materiałów informacyjnych, a także kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Został stworzony Kolejowy Teatr Objazdowy – KTO skupiający grupę młodych aktorów. Celem tego działania było dotarcie do najodleglejszych zakątków Polski i edukacja najmłodszych użytkowników przejazdów. Przedstawienie dotarło do 50 miast w Polsce, zobaczyło je ponad 16 000 dzieci.

W 2009 r. Spółka włączyła się w światowy projekt zrzeszający kraje zajmujące się bezpieczeństwem na przejazdach kolejowo-drogowych, czego efektem było zorganizowanie w Polsce już w 2011 r. centralnych obchodów „ILCAD-u 2011” (International Level Crossing  Awareness Day – Międzynarodowy Dzień Bezpieczeństwa na Przejazdach Kolejowo-Drogowych). W 2011 roku pojawiła się również możliwość zgłaszania przez stronę kampanijną usterek na przejazdach oraz „dzikich przejść”. Formularz „Zgłoś usterkę” szybko zyskał na popularności stając się kolejnym narzędziem pośrednio poprawiającym bezpieczeństwo na terenach kolejowych.

Rozszerzenie działań

Od października 2012 r. kampania została rozszerzona o zagadnienie wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych. W 2015 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały wyróżnione za działania zwiększające bezpieczeństwo na drogach w ramach Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (EKBRD). Jest to największa platforma obywatelska dotycząca bezpieczeństwa ruchu drogowego, prowadzona przez Komisję Europejską. Nagroda uwzględniała kompleksowe działania naszej Spółki zwiększające bezpieczeństwo na przejazdach kolejowo-drogowych w Polsce.

W 2016 roku rozszerzyliśmy działania kampanii o kolejną grupę odbiorców – przyszłych kierowców. W celu lepszego przygotowania do roli samodzielnych uczestników ruchu drogowego rozpoczęliśmy, w ramach kampanii, cykl warsztatów poświęconych bezpieczeństwu na przejazdach kolejowo-drogowych dla instruktorów nauki jazdy i wykładowców Ośrodków Szkolenia Kierowców oraz egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Szkolenia Kierowców. Motto przewodnie tych spotkań to: „Im lepiej przygotowany instruktor tym bezpieczniejszy przyszły kierowca”. Warsztaty te weszły na stałe do kanonu działań kampanii. Rok 2016 to również rok współpracy z Youtuberami. Film stworzony we współpracy z CyberMarianem  pt. „Jeden przejazd za daleko” ma już blisko 30 000 000 wyświetleń, a „Making of..” ponad 7 000 000. Odcinek „Matura to bzdura” w którym poruszane są pytania z zakresu zasad ruchu drogowego został wyświetlony ponad 700 000 razy.

Nagrody i wyróżnienia

25 listopada 2016 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Wiceminister Infrastruktury i Budownictwa wręczyli wyróżnienia i nagrody przedsiębiorstwom kolejowym i osobom szczególnie zaangażowanym w realizację działań mających na celu podnoszenie bezpieczeństwa na kolei. Jednym z laureatów konkursu „Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym”, organizowanego przez UTK, zostały PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za kampanię społeczną „Bezpieczny przejazd…”.

W kwietniu 2017 roku uzyskaliśmy dofinansowanie Unii Europejskiej na realizację działań kampanii, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Dużym zainteresowaniem zaczynają się cieszyć publikowane filmy z kamer przemysłowych umieszczonych przy przejazdach. Można na nich obejrzeć niefrasobliwość, roztargnienie lub brawurę kierowców, którzy nie zawsze postępują zgodnie z prawem. Filmy mają walor edukacyjny, by nie powielać nieprawidłowych zachowań i uczyć się na błędach innych… ku przestrodze. Jeden z filmów o niebezpiecznych zachowaniach kierowców na przejeździe w Małopolsce ma już ponad 11 000 000 wyświetleń.

#ŻółtaNaklejkaPLK ratuje życie

1 czerwca 2018 roku, w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd…” udostępniliśmy, wszystkim użytkownikom przejazdów kolejowo-drogowych, nowe narzędzie podnoszące poziom bezpieczeństwa na przejazdach – Żółtą Naklejkę PLK. Jest to systemowe rozwiązanie, polegające na wyposażeniu wszystkich przejazdów zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w odblaskowe naklejki. Zawierają one indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu oraz numery telefonów alarmowych. Tak powstała baza danych, zintegrowana z systemem powiadamiania ratunkowego. Pozwala to na szybką i precyzyjną lokalizację przejazdu, którego dotyczy zgłoszenie, przez operatora numeru alarmowego 112 i bardzo skraca czas potrzebny na dysponowanie służb ratunkowych. Dzięki opracowanym procedurom postępowania i dedykowanemu CPR-om kanałowi komunikacji kolejarze mogą wstrzymać ruch nawet w 90 sek. od zgłoszenia.  

11 lutego 2019 roku, podczas obchodów Europejskiego Dnia numeru Alarmowego 112, przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odebrali podziękowania od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za wdrożenie projektu Żółta Naklejka PLK realizowanego w ramach kampanii „Bezpieczny przejazd…”

Głos kobiet głosem kampanii także w świecie wirtualnym

W październiku 2019 roku „Bezpieczny przejazd” zyskał nową twarz, twarz kobiet. Głosem Ambasadorek Bezpieczeństwa, naszych żon, matek i córek, apelujemy o słuchanie „głosu rozsądku”. Zmianie wizualizacji towarzyszyło wprowadzenie nowych narzędzi multimedialnych, które są skierowane nie tylko do najmłodszych ale też do tych bardziej dojrzałych uczestników ruchu drogowego. Udostępniliśmy m.in. aplikację mobilną VR, dzięki której możemy przenieść się w wirtualny świat, zapoznać się z zasadami prawidłowego przekraczania przejść w poziomie szyn i przejazdów kolejowo-drogowych wszystkich kategorii, a także poznać prawidłowe zachowania na terenach kolejowych. Aplikacja mobilna „Bezpieczny przejazd” oprócz wszystkich funkcjonalności dostępnych na stronie www pozwala też na zgłaszanie usterek na przejazdach oraz „dzikich przejść” za pomocą smartfonu lub innego urządzenia mobilnego. „Bezpieczny przejazd – Wyzwanie” to gra na urządzenia mobilne, która nie tylko bawi, ale też uczy, premiując właściwe zachowania na przejazdach.

10 października 2019 r. w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju, podczas konferencji ,,Społeczne wyzwania biznesu po 30 latach gospodarki wolnorynkowej w Polsce”, kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” znalazła się na liście projektów mających największą wartość dla społeczeństwa w mijającym 30-leciu.

W grudniu 2019 r. w ręce przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz agencji Partner of Promotion trafiła uznana w branży Public Relations nagroda. Jury prestiżowego polskiego konkursu branżowego w dziedzinie PR  zdecydowało się uhonorować projekt Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!”, wręczając twórcom kampanii społecznej nagrodę Brązowy Spinacz w kategorii Motoryzacja i Transport. Oceniający zgłoszenia eksperci z dziedziny komunikacji za wyróżniający się projekt w kategorii Motoryzacja i Transport uznali symulację zderzenia lokomotywy z samochodem osobowym przeprowadzoną w ramach kampanii.

12 grudnia 2019 r. podczas uroczystej gali konkursu Kultura bezpieczeństwa w transporcie kolejowym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zostały uhonorowane dwiema, cenionymi w branży kolejowej, nagrodami za realizację projektu #ŻółtaNaklejkaPLK. Za wdrożenie projektu naklejki ratującej życie na przejazdach kolejowo-drogowych przedstawiciele PLK-i odebrali statuetki w kategorii: rozwiązanie systemowe oraz nagroda publiczności.

W 2020 roku kampania społeczna Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” obchodzi 15-lecie funkcjonowania. Z tej okazji Poczta Polska wprowadziła do obiegu znaczek pocztowy promujący ideę kampanii. Znaczek o nominale 30 groszy wydany został w nakładzie pięciu milionów sztuk. Dodatkowo, dla filatelistów oraz sympatyków kampanii, została przygotowana okolicznościowa koperta  i dedykowany datownik. Dzięki temu przekaz kampanii dotrze do kolejnego grona odbiorców.

To ludzie z pasją tworzą kampanię

Wszystkie te nagrody nie byłyby możliwe gdyby nie zaangażowanie i systematyczna praca dziesiątek osób w całej Spółce. Przez te 15 lat w każdym Zakładzie Linii Kolejowych zebrał się zespół pasjonatów, którzy razem z koordynatorami kampanii realizują działania podnoszące świadomość społeczną w zakresie bezpieczeństwa kolejowego. Wielu z nich jest z kampanią od samego początku. Wszystkim bardzo serdecznie dziękujemy!

Liczby kampanii robią wrażenie, czyli czas na podsumowanie dokonań

Od początku trwania kampanii, dzięki zaangażowaniu i determinacji setek osób realizujących działania, udało nam się sprawić, że „Bezpieczny przejazd…” jest jedną z najlepiej rozpoznawalnych kampanii społecznych w Polsce. Osiągnęliśmy to poprzez realizację:

- 7347 prelekcji edukacyjnych w szkołach i przedszkolach, w których wyedukowano 275 tys. dzieci, co trwało 330 615 minut, czyli prawie 8 miesięcy edukacji bez żadnej przerwy!

- 4 968 akcji prewencyjno-edukacyjnych na przejazdach i tzw. „dzikich przejściach”

- - 132 symulacji zderzenia pociągu z samochodem,

- 861 eventów i imprez plenerowych, w których wzięliśmy udział

- kampanii billboardowych, bannerowych, telewizyjnych, internetowych, radiowych, prasowych

- filmów z udziałem Youtuberów – 30 000 000 wyświetleń filmu „Jeden przejazd za daleko”

- filmów z kamer przemysłowych - ponad 11 000 000 wyświetleń filmu „Niebezpieczne zachowania kierowców na przejeździe w Małopolsce”