Ku przestrodze: niebezpieczne zdarzenie na przejeździe kolejowo-drogowym w Nowym Sączu

W Nowym Sączu 15 marca 2024 r. miało miejsce niebezpieczne zdarzenie na przejeździe kolejowo-drogowym. Kierująca pojazdem naruszyła przepisy bezpieczeństwa i wjechała za sygnalizator podczas gdy nie było możliwości kontynuowania jazdy.

Uwięziony na przejeździe czerwony samochód

W momencie wjazdu na sygnalizatorze drogowym rozpoczęło się nadawane sygnału dźwiękowego i czerwonego światła. Przy wsparciu osób postronnych kierująca podjęła próby wycofywania auta, powodując uszkodzenie elementów samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Wówczas urządzenie zdalnej kontroli na stacji Nowy Sącz zarejestrowało usterkę, w związku z czym przejazd pociągu pasażerskiego odbył się na sygnał zastępczy, z ograniczeniem prędkości do 20 km/h, zgodnie z przepisami prawa.

Nieostrożne zachowanie kierowcy spowodowało zakłócenia w ruchu kolejowym i drogowym. Przejazd kolejowo-drogowy w Nowym Sączu przy ul. Grunwaldzkiej jest monitorowany i rejestrowany. O zdarzeniu zawiadomiono SOK i policję. 

99% wszystkich wypadków na przejazdach powodują kierowcy, którzy lekceważą sygnalizację, zasady ruchu drogowego i bezpieczeństwa. Pośpiech, nieuwaga i brawura zbyt często skłaniają do nierozważnych zachowań. 

W kampanii „Bezpieczny przejazd”,  PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nieustannie apelują do kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności na przejazdach. Przypominają, że ignorowanie znaku stop, czerwonego światła, omijanie rogatek, a także wjeżdżanie na skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości jego opuszczenia, to prowokowanie tragedii.  

PLK SA przypominają jednocześnie o roli „żółtych naklejek”, z których można skorzystać w sytuacji kryzysowej. Od 2018 roku każdy przejazd w Polsce, zarządzany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jest dodatkowo oznakowany. Żółte naklejki znajdujące się na napędach rogatek lub  na krzyżu św. Andrzeja posiadają trzy istotne informacje: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112 i numer awaryjny.