Przypomnijmy sobie jak zachować grzeczność na co dzień!

Dzisiaj obchodzimy Dzień Grzeczności za Kierownicą. Kampania została zapoczątkowana we Francji i ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność podniesienia kultury jazdy kierowców i przestrzegania zasad ruchu drogowego.

Kobieta za kierownicą samochodu pokazująca gest uniesionego kciuka

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że wielu z nas spotyka nieprzyjemności na swojej drodze samochodem. Ponad 80% kierowców zadeklarowało, że obserwuje agresywne zachowania minimum raz w tygodniu. Szokujący jest również fakt, iż agresja na drodze odpowiada za 23% wypadków 1.

Serdeczny uśmiech zamiast klaksonu!

Agresja na drodze jest zbędna i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, a nawet do tragicznych wypadków. Zamiast niej ćwiczmy uśmiechy, przyjacielskie gesty lub odpowiadajmy w żartobliwy sposób. Bądźmy wyrozumiali, gdyż każdemu z nas zdarza się popełniać błędy. Czasem wystarczy po prostu wziąć głęboki oddech, a nawet kilka i „machnąć ręką” na zaistniałą sytuację. Szczególną życzliwością obdarzmy świeżych czy zamiejscowych kierowców, spróbujmy postawić się w ich położeniu i zrozumieć ich nerwy. Nikt z nas nie lubi, gdy inny kierowca jedzie mu „na zderzaku” czy mruga światłami.

Serdeczność na przejeździe kolejowo-drogowym

Nie naciskajmy gazu i pamiętajmy o tym również na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie wyprzedzanie jest zakazane i gdzie należy poruszać się wyłącznie swoim pasem oraz bacznie obserwować sygnalizator oraz rogatki. Tym samym możemy zapewnić sobie bezpieczny przejazd. Tutaj szczególną uwagę należy przykuć do kultury jazdy! Nic ani nikt nie powinien nas rozpraszać, bo możemy z łatwością przegapić nadjeżdżający pociąg. Nie jest to miejsce do rozstrzygania konfliktów, tudzież odbierania telefonów. Na przejeździe kolejowo-drogowym zawsze należy mieć się na baczności i pamiętać o tym, aby nie wjeżdżać na to skrzyżowanie, gdy nie ma możliwości zjazdu!


[1] Grunt-Mejer, Katarzyna, and Jacek Grunt-Mejer. "Agresja drogowa: jej uwarunkowania i metody pomiaru." (2011).